top of page
  • Laurine

De waarheid over angsten overwinnen


Als er een ding is wat ik dit jaar heb gedaan dan is het wel angsten overwinnen. Ik ga niet zeggen dat ik nu volledig zonder angsten leef, maar dat is ook niet wat iemand moedig maakt. Het je bent pas echt dapper wanneer je ergens bang voor bent en het alsnog doet! Het is zó bevrijdend alsof niets of niemand je nog kan raken! Dus, omdat ik wil dat jij -net als ik- sterker in je schoenen staat in 2020, zal ik vandaag een paar persoonlijke verhalen delen en je vertellen hoe deze ervaringen mij geholpen hebben. Lees je mee?

OPEN & EERLIJK ZIJN OVER GEVOELENS Ik begin meteen met iets wat veel mensen volgens mij wel eng vinden. Zeggen wat je écht denkt, wat je écht vindt. Dat betekent niet dat je plots niet meer diplomatisch of welgemanierd moet zijn. Maar je hoeft echt niet altijd vriendelijk te zijn. Als je het niet eens bent met hoe iemand je behandelt, mag je gerust zeggen waar het op staat. Anderzijds zijn er natuurlijk ook nog die diepe romantische gevoelens, waar we soms niet voor durven uit te komen. Toch zou ik je willen aansporen om ook die sprong in het diepe te wagen. En ja, soms krijg je dan de deur in je gezicht. Maar hoe zou je anders leren dan met vallen en opstaan?

ZOMERCURSUS IN SPANJE

Ooh, wat mis ik die warme Spaanse zon! Mocht je het gemist hebben: in augustus heb ik een taalcursus gevolgd in Spanje samen met twee klasgenoten. Het was een ontzettend leerrijke ervaring en die reis heeft mij zeker ook gevormd als mens. Heel waardevol! Het klinkt allemaal als een sprookje nu, maar voor vertrek was ik één grote bal stress. Zou ik het niveau van de lessen wel aankunnen? Hoe zou ik het vinden om een tijdje op mezelf van huis te zijn? Wel, ik vond het g-e-w-e-l-d-i-g! Die trip heeft mij veel zelfverzekerder en zelfstandiger gemaakt en dat is onbetaalbaar.

DOORZETTEN TIJDENS EEN STORM IN DE BERGEN

Tot nu toe heb ik het enkel gehad over dingen waar je onzeker over bent, maar wat als je écht bang bent? Deze zomer kwamen mijn familie en ik tijdens een bergwandeling in een storm terecht. Het was een levensbedreigende situatie, die ik liever niet nog eens zou meemaken. Toch heb ik die dag veel geleerd over mezelf. Als het er op aan komt kan ik verrassend kalm blijven en doorzetten tot iedereen in veiligheid is, ongeacht de pijn of de vermoeidheid. Ik leerde hieruit dat je jezelf niet moet onderschatten, soms voel je zwak door een aantal tegenslagen, maar niets of niemand kan dat vuurtje binnenin jou doven!

VRIENDEN BIJ MIJ THUIS UITNODIGEN

Voor velen lijkt dit misschien een beetje gek. Ben je bang om je vrienden bij je thuis uit te nodigen, dat slaat toch nergens op? Klopt! Ik weet ook niet waar het vandaan komt, maar ik ben altijd terughoudend om mensen in mijn huis te vragen. Dit jaar had ik mezelf voorgenomen om voorgoed komaf te maken met deze angst en dat is me gelukt! Ik heb mijn huis meerdere keren opgesteld voor mensen: eerst slechts een paar mensen, maar onlangs gaf ik zelfs een groot feest ter ere van mijn verjaardag in mijn huis.

SOLLICITEREN VOOR MIJN DROOMSTAGE

Niet geschoten is altijd mis, zeggen ze. En dus besloot ik heel spontaan te solliciteren op een vacature die ik zag voorbijkomen. Het ging om een stage waar ik altijd al van gedroomd had en ik had niks te verliezen, dus daar gingen mijn cv en motivatiebrief de deur uit. En ja hoor, enkele weken later mocht ik op gesprek komen. Uiteindelijk heb ik de plaats niet gekregen, maar alsnog kijk ik positief terug op deze leuke ervaring. Het gaat erom dat ik het geprobeerd heb en mijn kans waagde en als het dit niet is, dan wacht er vast nog iets veel leukers op mij!

HULP VRAGEN

Ik heb het altijd vreselijk gevonden om hulp te vragen. Als kind al vroeg ik mijn ouders nooit om hulp met mijn huiswerk (behalve voor wiskunde dan). Ik had altijd het gevoel dat ik mensen dan zou lastigvallen en hun tijd zou afnemen. Inmiddels weet ik dat dit onzin is en dus durf ik langzaam aan eens naar een klasgenoot uit te reiken wanneer ik een taak niet begrijp. Sommige angsten overwin je niet in één keer, maar vragen meer tijd en ook dat is oké. Langzaam maar zeker kom je er wel!

Angsten overwinnen loopt vaak niet van een leien dakje, meestal is het een proces van vallen en opstaan. Het belangrijkste is gewoon dat je de eerste stap neemt en ondanks je twijfels tóch zegt: ja, ik ga ervoor! Welke angst zou jij graag overwinnen in 2020?

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

- Toon Hermans

bottom of page