top of page
  • Laurine

3x Leren nee zeggen


Iets waar ik het zelf vaak nog moeilijk mee heb, is 'nee' zeggen. Waarom? Ik zou het liefst iedereen helpen en alle leuke dingen in de wereld doen, maar daar heb ik simpelweg de tijd niet voor. Dus moet ik keuzes maken. Maar zoals je vast weleens hebt gehoord is kiezen verliezen, toch? Wel misschien niet altijd. Vandaag geef ik je enkele tips over wanneer je wél nee moet zeggen en hoe je dat dan het beste aanpakt. Lees je mee?

WAAROM ZOU JE 'JA' ZEGGEN ALS JE IETS NIET WIL DOEN?

Ja, denk daar maar eens over na. Het slaat nergens op! Het klinkt heel vanzelfsprekend: wie zegt er nu 'ja' tegen iets wat 'ie eigenlijk niet wil doen. De kans is groot dat jij één van die mensen bent, ik weet dat ik in ieder geval bij die groep hoor. Vaak willen we iets niet doen, maar voelen we ons op een of andere manier verplicht of we zijn bang dat we onvriendelijk overkomen of omdat we niet echt een excuus hebben, behalve dat we er geen zin in hebben. Maar eigenlijk is dat reden genoeg!

JE INITIËLE REACTIE MOET 'NEE' ZIJN

Mijn vader (die veel beter is in 'nee' zeggen dan ik) zegt altijd dat je initiële reactie op iemands vraag "nee" moet zijn. Heel vaak zeggen we meteen 'ja' zonder even stil te staan bij wat degene van je vraagt en of je het wel écht wil doen. Ik merk zelf vaak dat ik meteen ja zeg, omdat ik degene aardig vind en graag wil helpen en dan heb ik achteraf soms spijt omdat ik erdoor in tijdsnood kom.

WANNEER MAG JE DAN WEL 'JA' ZEGGEN ?

Nu vraag je je misschien af: moet ik dan altijd nee zeggen? Absoluut niet! Het is fijn dat we in een wereld leven waarin iedereen elkaar helpt en samenwerkt, dus laten we dat vooral niet vergeten. De volgende keer dat iemand je vraagt om iets te doen, moet je even stilstaan bij de volgende twee opmerkingen. Je zegt eerst nee (initiële reactie!), vervolgens ga je na of je tijd hebt voor deze opdracht én of je dit wil doen en er zin in hebt. Enkel en alleen als het antwoord op beide vragen 'ja' is, mag je erover denken om in te stemmen met de taak.

Denk de volgende keer dat iemand je iets vraagt aan bovenstaande puntjes voor je iets toezegt. Als je dit doet, ga je meer tijd hebben om te doen wat jij écht wil doen en kan je je beter focussen om je andere taken.

Ben jij goed in nee zeggen?

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

​

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

​

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

​

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

​

- Toon Hermans

bottom of page