top of page
  • Laurine

4 Lijstjes die je helpen organiseren


Wat te doen in tijden van chaos? Juist ja, lijstjes maken! Even alles op papier zetten kan weer voor rust in je hoofd zorgen. Maar om je nóg meer te helpen bij het organiseren, overloop ik vandaag enkele verschillende soorten lijstjes die voor diverse situaties handig kunnen zijn. Lees je mee?

TO DO LIST |

Ik trap meteen af met de meest gekende vorm van een lijstje. Een eenvoudig to do lijstje geeft simpelweg aan welke taken je nog moet doen. Wil je toch iets meer structuur? Markeer dan welke taken prioriteit hebben. En voor de mensen die liever digitaal werken is er Todoist (zowel als app als op de computer beschikbaar) heel handig!

NOT TO DO LIST |

Zoals het woord al doet vermoeden, is dit het tegenovergestelde van een to do list. Dat wil zeggen dat je hier dingen opschrijft die door je hoofd spoken en die je óóit nog wel eens wil doen, maar nu niet. Welke dingen zijn op dit moment even geen prioriteit?

PACKING LIST |

Deze lijst lijkt misschien niet zo belangrijk, maar niets is minder waar. Ten eerste kan je een basislijst aanleggen met spullen die je altijd meeneemt op vakantie, ongeacht het type vakantie of de bestemming. Vervolgens voeg je dan extra dingen toe aan deze lijst die bestemmingsgebonden zijn (bv. internationale stekkers, wandelstokken, skibril, ...). Heel belangrijk: steek deze lijst nu in je koffer en gebruik hem als je weer aan het inpakken bent om huiswaarts te keren, zo kan je meteen controleren of je niets bent vergeten.

GROTE TAAK LIJST |

Sommige taken zijn zo overweldigend dat het veiliger voelt om het uit te stellen in plaats van aan de slag te gaan. Zelfs als het iets is wat je regelmatig moet doen, loop je soms eens vast. De oplossing? Maak op voorhand een lijst met alle -maar dan ook echt álle- stappen die je moet doorlopen om deze taak te volbrengen. Denk bijvoorbeeld aan een essay, dan schrijf je elke stap op van het bedenken van een onderwerp tot en met het afdrukken van je taak. Als je dan even niet weet hoe je verder moet, kan je terugkijken op deze lijst en zo blijf je vooruitgang maken.

Hou jij van lijstjes?

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

​

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

​

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

​

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

​

- Toon Hermans

bottom of page