top of page
  • Laurine

4 Oorzaken van uitstelgedrag + mijn tips!


Maak jij je weleens schuldig aan uitstelgedrag? Dit is iets waar veel mensen weleens last van hebben en zo vaak veel stress oplevert naarmate de deadlines naderen. Goed nieuws: je kan er iets aan doen! Vandaag deel ik vier mogelijke oorzaken van jouw uitstelgedrag en deel ik mijn tips waarmee je dit in de toekomst kan vermijden. Lees je mee?

PERFECTIONISME Een eerste mogelijke oorzaak voor je uitstelgedrag kan zijn dat je perfectionisme je in de weg staat. Je legt de lat té hoog voor jezelf, waardoor je maar niet begint aan die ene taak. Je hebt misschien het gevoel dat het van de allereerste keer meteen perfect moet zijn, terwijl dat uiteraard niet hoeft. Wat jou in dit geval misschien kan helpen is om grote taken op te splitsen in kleinere tussenstappen, die meer haalbaar lijken. Hierdoor lijkt die ene opdracht minder onoverkomelijk en vind je de moed om van start te gaan!

NIET AAN DE TOEKOMST DENKEN

Een andere oorzaak kan zijn dat je telkens kiest voor wat je zo snel mogelijk een goed gevoel geeft. In plaats van aan de slag te gaan, kies je om nog een aflevering op Netflix te kijken of spreek je af met vrienden. Je kiest voor de gemakkelijke (en leuke!) weg door de taak voor je uit te schuiven. Terwijl als je de taak afrond, je trots kan zijn op jezelf én zorgeloos kan genieten van een beetje ontspanning.

KLEINE TAKEN

Het volgende puntje hangt een beetje samen met het vorige. Namelijk dat als je eerst alle kleine/ simpele taken eerst doet je niet erg productief bezig bent. Je verspilt kostbare energie aan eenvoudige taken, zonder dat je het gevoel van voldoening krijgt, omdat de grote kleppers waar je tegen op ziet nog steeds in het vizier zijn. Door de lastige taken eerst te doen, ben je opgelucht dat het voorbij is en ben je zeker dat je nog energie over hebt om deze te voltooien.

AFLEIDING

Tegenwoordig is afleiding misschien wel de grootste vijand van productiviteit. Dat is ook niet zo moeilijk: de talloze meldingen op je telefoon en eindeloze YouTube filmpjes vormen een bron van entertainment binnen handbereik. Dan kan het soms moeilijk zijn om je focus te behouden. Heb je nood aan meer concentratie? Lees dan hier mijn tips, zodat je weer productief te werk kan gaan!

Heb jij nog tips tegen uitstelgedrag?

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

​

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

​

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

​

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

​

- Toon Hermans

bottom of page