top of page
  • Laurine

7 Dingen die je fout doet en stress veroorzaken


Stress is iets waar iedereen vroeg of laat mee te maken krijgt. Soms door werkdruk, soms door sociale druk, door vermoeidheid, noem maar op. Maar misschien krijg je onbewust wel stress van een van deze zeven veel voorkomende fouten. Daarom deel ik vandaag zeven dingen die jij misschien fout doet en hoe je het dan wél moet aanpakken!

1. EEN TE LANG TO DO LIJSTJE

Een dag telt maar 24 uren. Hoeveel je misschien wel graag gedaan wil krijgen, soms lukt dat gewoon niet. Zorg dat je aan het begin van de dag een realistisch to do lijstje opstelt dat je ook kan afwerken op een dag. Door een eindeloos to do lijstje te maken kan je gestresseerd geraken en je motivatie verliezen. Terwijl een bondig en haalbaar to do lijstje je productiviteit juist een boost kan geven.

2. GEEN CONCREET DOEL

Zorg dat je een duidelijk beeld hebt over waar je naartoe wil met je leven. Wanneer je een concreet doel hebt, kan je namelijk dagelijks stappen ondernemen die je dichter bij je doel brengen. Het kan je helpen bij het maken van keuzes en het creëert rust in je hoofd.

3. GEEN OCHTENDROUTINE

Een ochtendroutine hebben lijkt misschien onnozel en overbodig, maar het kan een groot verschil maken in je dag. Wanneer je de dag vroeg start en je meteen weet wat je moet doen, leidt tot een efficiënte start van de dag. Je verliest minder tijd en je bent de dag meteen productief gestart. Wanneer je dit niet hebt, moet je al meteen veel keuzes maken in de ochtend en ben je doelloos aan het handelen en verlies je tijd, allemaal dingen die stress veroorzaken.

4. GEEN GRENZEN RONDOM SOCIALE MEDIA

Als je de tijd die je op sociale media spendeert niet in de gaten houdt, kan je zoveel waardevolle tijd verspillen. Deze tijd kan je gebruiken voor taken af te krijgen, te ontspannen, tijd met familie en vrienden doorbrengen, ... Noem maar op! Bovendien kan het je onzekerheden aanwakkeren end at is nergens voor nodig. Dus beperk je tijd op sociale media en spendeer je tijd in het hier en nu!

5. GEEN TIJD VOOR JEZELF NEMEN

Dit is een van de belangrijkste oorzaken van stress. Je kan bergen werkt verzetten, maar als je niet de tijd neemt om te ontspannen en te genieten van alles wat je bereikt hebt, dan stort je vroeg of laat in. Zorg dat iedere dag minstens één ding hebt om naar uit te kijken: een lekker snack of een paar bladzijden lezen of een grappige film kijken. Het kan heel simpel zijn, maar zorg dat je dat momentje voor jezelf hebt.

6. TE WEINIG SLAPEN

Grote fout. Zorg dat je voldoende slaap krijgt, want anders zal je lichaam moeilijker mee kunnen en lijkt iedere uitdaging veel zwaarder dan dat het is. Wanneer je uitgerust bent, kan je de wereld veel beter aan!

7. MULTITASKEN

Ik schreef al eerder wat over waarom je niet moet multitasken en beter kan singletaksen! Het is dan ook een veel voorkomende fout, waaraan ik mezelf ook vaak schuldig maak. Dit kan veel stress veroorzaken, want je hebt het gevoel dat je al lang aan het werken bent, maar toch verkleint je to do lijst niet. Doordat je aan verschillende taken tegelijkertijd werkt, raakt geen enkele taak echt af. Lees hier mijn tips om te singletasken!

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

​

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

​

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

​

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

​

- Toon Hermans

bottom of page