top of page
  • Laurine

Agenda of bullet journal?


Bijna een half jaar geleden ruilde ik mijn klassieke agenda in voor een creatieve bullet journal. Inmiddels ben ik al wat meer vertrouwd met het gebruiken van een bullet journal. Nu leek het mij erg interessant om de vergelijking te maken tussen een agenda en een bullet journal. Wat werkt nu eigenlijk het efficiëntst? En ben ik van plan om volgend toch weer over te schakelen op een agenda?

VOORDELEN AGENDA:

Minder tijd nodig | Ik ga er niet om heen draaien: een bullet journal vraagt véél meer tijd dan een agenda. Uiteraard varieert de tijd dat je nodig hebt om je bullet journal op te zetten van persoon tot persoon, maar de uitkomst blijft hetzelfde. Een agenda vraagt zonder twijfel minder tijd.

Simpel |Dit puntje gaat hand in hand met het vorige. Een agenda is veel eenvoudiger dan een bullet journal. Je moet niet nadenken over een nieuw thema elke maand en hoe je alle pagina's wil invullen.

Overzichtelijk | Een bullet journal kan al snel heel druk en verwarrend worden, waarbij een agenda altijd overzichtelijk blijft. Niet te veel poespas en enkel het hoognodige.

Vooruit plannen | Dit is misschien wel het grootste voordeel van een agenda ten opzichte van een bullet journal, want boy oh boy wat mis ik het om vooruit te plannen. Een future log werkt niet zo goed voor mij, dus ik probeer het op te lossen door afspraken die meer dan een maand vooruit gepland moeten worden in mijn digitale agenda op mijn gsm te zetten. Dit systeem werkt inmiddels wel, maar ik zou het toch liever allemaal in één agenda willen.

VOORDELEN BULLET JOURNAL:

Creatiever | Hoewel mijn eigen bullet journal nier barst van de tekeningen en collages, vind ik het heerlijk dat ik iedere maand weer creatief aan de slag kan met mijn spreads. Ik laat me inspireren door Pinterest en andere bloggers en doe verder gewoon lekker waar ik die maand zin in heb. En dat is heerlijk!

Aangepast aan eigen noden | Een van de grootste pluspunten aan een bullet journal is dat je het -elke maand weer opnieuw- kan aanpassen aan je eigen noden. Zo gebruik ik geen future log en dus heb ik er geen in mijn journal. Maar ik heb wel iedere maand een pagina dat gewijd is aan mijn blog, omdat ik dat handig vind. Sommige pagina's heb je ook niet elke maand nodig en doordat je alles zelf kan beslissen, kan je het elke maand aanpassen.

Persoonlijker | Doordat je een bullet journal aan de hand van de aangepaste pagina's en eigen tekeningen kan personaliseren, voelt je het ook echt alsof hij voor jou is gemaakt. Het is niet alleen gemaakt door jou, maar ook voor jou.

Ontspannen | Zeker niet onbelangrijk is dat het invullen van een bullet journal ontzettend ontspannend is! Ik geniet ervan om op zondagavond rustig te tekenen en tegelijkertijd de volgende weken te plannen.

MIJN MENING :

Ik ben ervan overtuigd dat beide veel voordelen hebben. Het is voor iedereen anders welke voordelen nu het beste passen met wat je zoekt in je planner. Voorlopig blijf ik met veel plezier mijn bullet journal gebruiken, zodat ik met veel plezier creatief aan de slag kan en ook mijn blogpost kan plannen. Maar misschien dat ik over enige tijd toch besluit om weer over te stappen een agenda, omdat ik het toch mis om vooruit te plannen. Of misschien zijn er wel manieren om je agenda ook persoonlijker te maken.

Nu ben ik erg benieuwd: gebruik jij een agenda of een bullet journal? En wat draagt jouw voorkeur?

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

​

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

​

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

​

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

​

- Toon Hermans

bottom of page