top of page
  • Laurine

Extreem luid & ongelooflijk dichtbij | recensie


Ik ga het vandaag hebben over het boek Extreem Luid & Ongelooflijk Dichtbij van Jonathan Safran Foer. Ik had al veel goeds gehoord over dit boek en ik was dan ook erg nieuwsgierig.

Oskar Schell is een levendig negen-jarig jongetje, wiens vader is omgekomen bij de aanval op de WTC-torens in New York op 11 september. Oskar vind een geheimzinnige sleutel in een envelop in een vaas. Zijn enige aanwijzing is het woord 'Black'. Hij start een hele zoektocht naar het bijhorende slot met de hoop om iets meer over zijn vader te weten te komen.

Het is werkelijk een prachtig verhaal. Het is ontroerend en aangrijpend om te zien hoe Oskar met het verlies van zijn vader omgaat. Ondanks het trieste onderwerp is het boek ook wel geestig, waardoor je telkens weer zin hebt om verder te lezen.

Het boek bestaat eigenlijk uit twee verhaallijnen. Enerzijds heb je Oskars verhaal in het heden en anderzijds wordt het verhaal over Oskar zijn grootouders vertelt. In het begin is het nog niet duidelijk en ben je een beetje in de war. Naarmate het boek vordert begin je alles steeds beter te begrijpen en kom je ook steeds meer te weten.

Het verhaal neemt op het einde ook veel onverwachte wendingen aan, waardoor je pas op het allerlaatste moment weet hoe alles nu precies in elkaar steekt.

Het boek las -ondanks het kleinere lettertype en vele details- verbazingwekkend vlot . Dit kwam door de afwisseling in de verhaallijnen en doordat de stukken tekst onderbroken worden door foto's. De schrijfstijl is opmerkelijk, maar wel heel aangenaam. Dit verhaal zette me echt aan denken en dat vind ik heel fijn.

En voor diegenen die liever films kijken dan boeken lezen: het boek is ook verfilmd met Tom Hanks en Sandra Bullock.

-xxx-

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

- Toon Hermans

bottom of page