top of page
  • Laurine

De boeken die ik deze zomer las


Wat ik dit jaar misschien achterliep aan het lezen van boeken, heb ik deze zomer ruimschoots goedgemaakt. Het werd een fijne mix van science-fiction, YA en whodunit. Voor ieder wat wils dus! In deze blogpost praat ik je bij over de laatste nieuwe boeken en laat ik je weten of het must-read is of niet.

THE PERFECTIONISTS | SARA SHEPARD

Julie, Parker, Caitlin, Ava en Mackenzie zijn vijf scholieren, die elk heel verschillende levens leiden met hun eigen problemen en hun eigen toekomstdromen. Toch is er iets, of beter gezegd iemand, die hen samenbrengt: Nolan Hotchkiss; de grootste pestkop van de school. Samen bedenken ze de perfecte moord, slechts hypotetisch natuurlijk. Maar als dan plotseling blijkt dat Nolan écht vermoord is, zijn alle ogen op hen gericht. Maar zij hebben het niet gedaan, dus wie dan wel?

Voor de fans van Pretty Little Liars is dit een fijn boek om het gemis wat te verzachten, maar je moet je niet verwachten aan een heel nieuw verhaal. Voor mijn uitgebreide mening kan je mijn recensie op MustMagazine hier lezen.

✩ ✩ ✩

DE LAATSTE ZES | ALEXANDRA MONIR

Terwijl de aarde wordt geteisterd door aardbevingen, orkanen en overstromingen worden vierentwintig van de slimste tieners ter wereld geselecteerd om één van de zes plekken te bemachtigen op het ruimteschip naar Europa - de maan van Jupiter. Daar zullen ze een nieuwe kolonie stichten. Voor de Italiaanse wedstrijdzwemmer Leo is deze missie precies wat hij nodig heeft na het verlies van zijn familie. Maar Naomi, een Iraans-Amerikaans wetenschapsgenie, heeft weinig vertrouwen in de missie. Leo en Naomi staan aan het begin van een genadeloze strijd die hen tot het uiterste zal drijven. Maar pas wanneer er steeds minder finalisten overblijven en hun lot dichterbij komt, beseffen de twee wat er precies op het spel staat...

Dit boek combineert twee verhaallijnen waar ik dol op ben: het einde van de wereld én ruimtereizen. Ik vond het heel boeiend om wat meer te lezen over NASA-opleidingen en ook de personages zijn goed uitgewerkt. Toch miste dit boek net dat beetje extra om het een topper te maken. Een prima boek voor tussendoor.

✩ ✩ ✩

A GOOD GIRL'S GUIDE TO MURDER | HOLLY JACKSON

Vijf jaar geleden werd studente Andie Bell vermoord door Sal Singh. De politie weet dat hij het heeft gedaan. Iedereen in de stad weet dat hij het gedaan heeft. Maar net omdat Pippa is opgegroeid in dezelfde kleine stad die door de moord werd verteerd, is ze er niet zo zeker van. Als ze de zaak als onderwerp kiest voor haar schoolproject, begint ze geheimen te ontdekken die iemand in de stad wanhopig verborgen wil houden. En als de echte moordenaar nog steeds daarbuiten is, hoe ver gaan ze dan om Pip van de waarheid af te houden?

Oh, wat heb ik genoten van deze! Pip is zo'n fijn eigenwijs personage, waar je echt van gaat houden tijdens het lezen. Daarnaast was ik ook echt tevreden met de uitwerking van het plot; onverwacht en toch geloofwaardig. Zo heb ik het graag.

✩ ✩ ✩ ✩

THE SECRET RUNNERS OF NEW YORK | MATHHEW REILLEY

Wanneer Skye en haar tweelingbroer Red naar Manhattan verhuizen, gaan er geruchten de ronde over een komende wereldwijde apocalyps. Maar dit weerhoudt de jonge elite van New York er niet van om onbezorgd te feesten. Dan sluit Skye zich aan bij een exclusieve bende die bekend staat als de 'Secret Runners of New York'. Maar dit is geen gewone kliek - ze hebben toegang tot een ondergrondse poort die hen naar de toekomst kan transporteren. En wat Skye in de toekomst ontdekt is afschuwelijk....

Dit is een heel vreemd boek, omdat het verhaal pas halverwege het boek tot de kern van de zaak komt. Ik ben tijdens het lezen zelfs een keer gestopt om terug te kijken naar de achterflap om er zeker van te zijn dat dit wel het juiste boek was. Zo verward was ik tijdens het lezen! Maar eenmaal de actie begint, is dit een sterk staaltje world-building en een ontzettend boeiend verhaal.

✩ ✩ ✩

THE STARLIGHT WATCHMAKER | LAUREN JAMES

Op een elite-academie waar de rijkste studenten van over de hele melkweg opgeleid worden, werkt Hugo als horlogemaker in een stoffige zolderkamer. Maar hij is een van de gelukkigen. Veel androïden zoals hij zijn werkloos en dakloos. Een student zoals Dorian zou hun strijd nooit kunnen begrijpen - althans dat denkt Hugo wanneer een hoogdravende hertog aan zijn deur komt kloppen. Maar als Hugo en Dorian een potentiële terroristische dreiging ontdekken, moeten android en student hun meningsverschillen overwinnen en samenwerken om de dader op te sporen voordat de hele academie in gevaar komt.

Lauren James is mijn favoriete auteur en ik heb dan ook al haar boeken gelezen, dus ook deze laatste nieuwe. Dit boek is speciaal geschreven om science-fiction toegankelijk te maken voor jongeren die misschien niet zo gemakkelijk lezen of niet zo snel een boek vastpakken. Hierdoor is de taal heel direct en is het verhaal bondig, maar om eerlijk te zijn miste ik de ingewikkelde tijdslijnen en verbijsterende plottwists. Hoewel het boeiend, grappig en vlot leest, is het verhaal wat te eenvoudig.

✩ ✩ ✩

STEEDS VERDER WEG | HELENA FOX

Biz lijkt een gewone tiener; ze woont bij haar moeder en ze maakt deel uit van een grote vriendengroep waar ze niet helemaal zichzelf kan zijn, maar ze hoort tenminste ergens bij. Maar Biz praat met haar vader, die er eigenlijk niet zou moeten zijn, want hij is dood. En dus vertelt ze niemand over hem. Ze vertelt ook niemand over de duistere gedachten die door haar hoofd spoken. Biz zweeft als het ware door het leven – tussen goed, oké en normaal in. Dan gebeurt er iets waardoor Biz totaal de weg kwijtraakt. Ze verliest alle aansluiting met haar vrienden. Haar vader verdwijnt, en met hem alles wat veilig en zeker is. Biz besluit dat het misschien makkelijker, beter, fijner is om helemaal weg te zweven. Of misschien moet ze wat langer blijven om haar vader terug te vinden. Of misschien – misschien, misschien – is er een andere optie die Biz nog niet kan zien.

Er zijn zo van die boeken waar iedereen laaiend enthousiast over is en die ik dan ook een kans geef. Wel, dit was er zo eentje. Het verhaal begint sterk, Helena Fox heeft het hoofdpersonage als een heel herkenbaar tienermeisje neergezet. En doordat je veel van haar gedachten kan lezen, leer je haar snel kennen. Maar naar mijn mening is het verhaal wat te langdradig. Het ontbreekt aan tempo en valt vaak in herhaling. Zonde!

✩ ✩

THE ROYALS | ERIN WATT

De 17-jarige Ella is een echte overlever: als stripteasedanseres knoopt ze sinds haar moeders overlijden de eindjes aan elkaar. Ze is vastbesloten niet in de goot terecht te komen. Dan verschijnt Callum Royal, steenrijke vader van vijf onweerstaanbare zoons. Ook Callum is vastbesloten: hij zal Ella uit haar armoede verlossen en neemt haar mee naar zijn magistrale landgoed. Bij de Royals wacht Ella echter een ijskoude ontvangst. De jongens moeten niets van haar hebben, maar haat en vurige liefde liggen dicht bij elkaar…

Dit boek las ik via de app van de vakantiebieb. Ideaal voor boeken waar je altijd over twijfelde en die je nu tóch een kans kunt geven. En -eh- ik zal het maar meteen zeggen: ik ben overtuigd! Ik las dit boek in slechts enkele dagen uit, omdat ik het gewoon niet kon wegleggen. Het verhaal was helemaal anders dan ik verwacht had, maar dat pakte positief uit. Aanrader dus!

✩ ✩ ✩ ✩

Welk boek las jij laatst?

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

- Toon Hermans

bottom of page