top of page
  • Laurine

Landline | recensie


Dingen veranderen die in het verleden gebeurde, willen we dat allemaal wel niet eens?

Een paar weken geleden las ik het boek Landline van Rainbow Rowell. Ik had het al eventjes in mijn kast staan, maar ik had de tijd nog niet gevonden om er in te beginnen. Toen ik voor school een Engelstalig boek moest lezen was mijn keuze dan ook snel gemaakt. Ik heb er absoluut geen spijt van gehad.

Georgie McCool is een schrijver voor tv series. Ze is getrouwd en heeft twee dochters: Alice en Noomi. Als Georgie ontdekt dat ze in het bezit is van een magische telefoon waarmee ze naar het verleden kan bellen, denkt ze allereerst dat ze gek is geworden. Maar dat is niet zo... Ze kan het verleden niet bezoeken, enkel bellen en dan moet ze hopen dat het opneemt. Ze wil dat alles weer goedkomt tussen haar en haar man, Neal. Misschien kan ze dingen oplossen in het verleden, die onmogelijk op te lossen lijken in het heden?

Je kent Rainbow Rowell misschien wel van de boeken: Fangirl, Eleanor & Park, Carry On, Attachments of My True Love Gave To Me. Ja hoor, deze schrijfster heeft al heel wat boeken op haar naam staan. Landline was het eerste boek dat ik van haar heb gelezen, maar in de toekomst ga ik zeker en vast nog meer van haar lezen.

Het eerste wat me opviel aan het boek was de vrolijke cover. Het felroze met het geel had meteen mijn aandacht. Al ontdekte ik zojuist dat Landline wel heel veel verschillende covers heeft. Hier zie je een paar voorbeelden (nee, dit zijn ze nog niet allemaal) . Wat alle covers gemeenschappelijk hebben is de oude gele telefoon, want dat is toch wel een heel belangrijk deel van het verhaal.

Hier is dan de uitgave die ik heb...

Genoeg over de cover, weer verder over het verhaal.

Eerst wil ik zeggen dat dit niet een of ander science-fiction verhaal is, het gaat niet over tijdreizen of iets dergelijks. Het boek over liefde en problemen oplossen in de liefde. Het verhaal gaat ook over onzekerheden in de liefde en in jezelf. Georgie twijfelt op een bepaald moment of ze wel goed genoeg is voor Neal en haar kinderen. Misschien moet ze te voorkomen dat ze ooit trouwden?

Het lijkt misschien zo, maar dit boek is totaal geen cliché-verhaal. Het is niet van meisje-wordt-verliefd-op-jongen-en-ze-leefde-nog-lang-en-gelukkig. Ik vroeg me tot op de einde af hoe het boek zou aflopen en welke beslissingen bepaalde personages zouden nemen. Ik was nieuwsgierig van de eerste tot de laatste bladzijde. Van de kleinste tot de grootste dingen word je verrast. Het boek is helemaal niet voorstelbaar en dat vind ik geweldig.

Er zijn ook enkele flash-backs in het verhaal verweeft, waardoor je beetje bij beetje meer te weten komt over de tijd voor Georgie en Neal getrouwd zijn. Je krijgt een aantal terugblikken naar het verleden.

Je voelt meteen mee met alle personages, omdat ze zo realistisch lijken. Dat komt doordat ze allemaal hun eigen problemen en onzekerheden hebben. Ze hebben stuk voor stuk ook herkenbare karaktereigenschappen, waardoor ze je al snel doen denken aan iemand die je kent.

De verhaallijn creëert vele dwaze, maffe en hilarische situaties en dat houd het boek lekker luchtig. Het verhaal leest erg vlot en geeft je een vrolijk gevoel.

Ik heb dan ook erg genoten van dit boek en ik raad je zeker aan om het ook te lezen als je eens lekker wil ontspannen!

Heb jij al boeken van Rainbow Rowell gelezen?

-xxx-

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

- Toon Hermans

bottom of page