top of page
  • Laurine

Red Star Line museum


Enkele dagen geleden bracht ik een bezoekje aan het Red Star Line museum in Antwerpen. Een museum volledig toegewijd aan het schip dat van Antwerpen naar Noord-Amerika voer en op die manier het begin van een nieuw leven betekende voor vele mensen. Benieuwd naar wat ik ervan vond?

Met hun hele leven gepakt in enkele koffers, maakten miljoenen mensen vanaf 1800 met de stoomschepen van de Red Star Line de oversteek van Antwerpen naar Noord-Amerika. De Verenigde Staten en Canada zijn het beloofde land voor fortuinzoekers en iedereen op zoek naar een beter bestaan. De reis naar de nieuwe wereld begint voor vele mensen in een havenloods in Antwerpen. Tussen 1873 en 1934 banen de oceaanstomers van Red Star Line voor ongeveer 2 miljoen mannen, vrouwen en kinderen de weg naar een nieuw leven.

Wat mij onmiddelijk opviel tijdens mijn bezoek, was de prachtige locatie en de aankleding van het museum. Het heeft zowel iets als authentiek als iets modern. Dit museum is alles behalve saai. De wanden hangen vol met posters van het schip en foto's van reizigers. Dit geeft het een heel persoonlijke sfeer. Ook staan er verschillende maquettes van het schip. In het museum moet je niet alleen je ogen openhouden, maar spits zeker ook je oren. Doorheen het hele museum krijg je geregeld de kans om verhalen te beluisteren van reizigers.

Ik was verbaasd over hoeveel men had teruggevonden van die tijd. Een heleboel folders in verschillende talen, die in heel Europa reclame moesten maken voor het stoomschip. Maar ook massa's foto's zoals ik al eerder zei. En brieven, tickets, meubelen,... Grote en kleine dingen ze worden allemaal tentoongesteld, zodat je je helemaal kan inleven.

Mocht je het museum graag bezoeken, raad ik je aan om de bijhorende wandeling naar het museum te doen. Zeker als je niet van Antwerpen bent, kan je zo nog enkele bijzondere kanten van de stad ontdekken. De route is gratis te downloaden via de Antwerp Museum App. Via de route 'in het spoor van de landverhuizers' krijg je nog extra informatie voor de totale belevenis!

Ik raad iedereen aan om eens een bezoekje te brengen aan het museum, zeker in deze tijden dat migratie centraal staat, is het zeker de moeite waard. Het museum besteed ook aandacht aan migratie vandaag de dag, wat ik heel belangrijk vind. Dit museum geeft een heel realistisch beeld over de landverhuizers, een avontuur dat niet altijd roze geur en maneschijn is.

Heb je het Red Star Line museum ooit al eens bezocht?

-xxx-

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

- Toon Hermans

bottom of page