top of page
  • Laurine

Nieuwe hobby:handletteren & kalligrafie


Zoals beloofd, een artikel toegewijd aan mijn nieuwe set voor creatief handletteren! Het heeft wat op zich laten wachten, aangezien ik ziek was en de energie niet vond om een blogje te typen. Maar nu ben ik helemaal terug!

Ik had het de laatste tijd al veel zien voorbij komen op Instagram en dergelijke. Posts met mooie quotes in een sierlijk lettertype; kalligrafie. Het trok telkens weer mijn aandacht en het kriebelde in mij om het zelf ook eens te proberen. Toen ik deze startset tegen kwam bij Fnac voor minder dan 15 euro, kon ik het niet laten liggen.

Wat bevat de set?

Het was een heel uitgebreide startset naar mijn mening. Het bevat alle essentials zodat je meteen aan de slag kan! Op gebied van schrijfgerief krijg je een brushpen (voor kalligrafie en sierlijke letters) en een fineliner (voor correcties en andere lettertypes). De set bevat veel papierwaren zoals een oefenschriftje, anstichtkaarten met enveloppen, witte kaartjes en zelfs cadeauzakjes. Heel leuk om een cadeautje te geven in een persoonlijke verpakking of met een zelfgemaakte kaart. Verder bevat de set ook nog een meetlat en een gom en een klein instructieboekje.

AAN DE SLAG

Ik kon niet wachten om te beginnen. Na het lezen van enkele blogposts en youtube video's kon ik beginnen. Handletteren is iets dat je snel begrijpt, maar gewoon veel moet oefenen om het onder de knie te krijgen.

De enigste regel is eigenlijk dat je wanneer je tijdens het schrijven een neerwaartse beweging maakt (downstroke) zet je meer druk op je pen waardoor je een dikkere lijn krijgt. En wanneer je een opwaartse beweging maakt zet je minder druk op je pen, waardoor je een fijner lijntje krijgt. En zo simpel is het, verder ben je volledig vrij!

Op de foto hierboven zie je mijn eerste probeersels met de brushpen. Niet zo gemakkelijk om controle te krijgen over deze pen aangezien het een erg lange punt heeft, maar na een beetje oefenen ging het steeds beter. En nog steeds ben er ik nog geen expert of zoiets, maar ik heb al veel meer controle over mijn bewegingen.

Op de foto hieronder zie je de vooruitgang die ik inmiddels gemaakt heb!

Het handige aan een fineliner is dat je er gemakkelijk foutjes mee kan oplossen of bibberige lijntjes wat mooier mee kan maken. Daarbij is een fineliner ook handig voor fijne lettertypes en tekeningen.

Handig is als je de woorden eerst in potlood schrijft zodat je een richtlijn hebt als je definitief met je pen begint. Hierboven had ik dat niet gedaan en zoals je ziet had ik niet zo recht geschreven. Oeps.

Ik zet trouwens meerdere 'tekeningen' op een bladzijde aangezien mijn schetsboek nogal groot is, maar je kan zelf kiezen of je er een hele pagina aan wijdt. Ik raad je wel aan om een schetsboek te kiezen die kan open slagen zoals deze, anders kan het soms wel eens lastig zijn als de pagina's niet blijven liggen.

Het leukste aan creatief handletteren is dat je verschillende lettertypes kan mixen en/of kan versieren zodat het een echt kunstwerkje wordt!

Ziezo, dit waren mijn eerste creaties met de startset en ik ben er zó blij mee! Ik vind het ontzettend ontspannend en geniet ervan om creatief bezig te zijn en ijverig met pen en papier aan de slag te gaan! Dit is echt een nieuwe hobby van mij geworden en ik hoop dat ik nog veel kan oefenen en er zo steeds beter in te worden. Ik ben ook aan het overwegen om nog enkele pennen aan te schaffen zowel fineliners als zodat ik voor de verschillende lettertypes ook andere pennen van verschillende diktes kan gebruiken.

Als je twijfelt raad ik je zeker aan om het eens te proberen! Je moet simpelweg veel oefenen en geduld hebben en vooral genieten!

-xxx-

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

- Toon Hermans

bottom of page