top of page
  • Laurine

Moeten we alles zijn? | schrijfsel


Momenteel leven we in een wereld waarin we alles kunnen zijn. Waar we alles kunnen worden. Dit is enerzijds een zegen, maar vaak maakt dit ook dat we veel keuzestress hebben. Tegenwoordig willen we allemaal ambitieus en succesvol zijn. Maar wanneer ben je succesvol? Als je de beste bent in iets? Of als je de beste bent in alles? Of als je gewoon gelukkig bent met wat je doet? Betekent dat we alles kunnen worden ook dat we alles moeten zijn?

ALLES KUNNEN ZIJN

Tegenwoordig mogen we (bijna) alles worden wat we maar willen. Zowel vrouwen als mannen mogen eender welk beroep uitoefenen. Je ouders bepalen niet meer wat je moet gaan studeren, maar je mag zelf de keuze maken. Je wordt door je omgeving stimuleert je om je dromen na te jagen en ze waar te maken. Laat je inspireren en wees ambitieus, dan kom je er wel. We geloven graag dat we de meest succesvolle persoon kunnen worden in dat specifieke onderdeel. Dat alles een droomplaatje wordt. Ik ben ontzettend dankbaar dat mijn ouders mij altijd zelf hebben laten kiezen wat ik zou studeren. Zelfs wanneer zij eigenlijk iets anders in gedachten hadden. Ze hebben mij het laten proberen en inmiddels staan ze helemaal achter mijn keuze, omdat ze zien dat ik er gelukkig van wordt.

KIEZEN IS VERLIEZEN

Je eigen keuzes kunnen maken is een privilege, dat maakt dat we onze dromen kunnen volgen. Maar met deze keuzes leggen we ons zelf vaak onnodige verantwoordelijkheden op. Wat als je er dierbaren mee teleurstelt? Wat als je de verkeerde keuze maakt? Kiezen is verliezen. En er is zoveel keuze in verschillende studierichtingen dat je je soms een beetje overweldigd kan voelen. Want waarschijnlijk heb je wel meer dan één talent. Of meer dan één interesse of passie. En welke moet je dan kiezen? Door al die mogelijkheden en keuzes ontwikkelen we soms een angst om keuzes te maken en stellen we beslissingen zo lang mogelijk uit.

Het liefst zou je alles willen zijn. En kok en advocaat en architect en designer en kapper. We willen succesvol, geniaal, sportief, creatief, zelfstandig, inspirerend en getalenteerd zijn. Want dan pas ben je geslaagd, toch...?

JE MOET NIET ALLES ZIJN

Wel het antwoord op die laatste vraag is NEE. Je hoeft heus niet alles te zijn. En je hoeft zeker niet overal de beste in te zijn. Je hoeft zelfs nergens de beste in te zijn. Zolang jij voldoening en vreugde haalt uit wat je doet is dat genoeg. Het belangrijkste is dat je studie (of beroep of hobby of wat-dan-ook) graag doet. "Love what you do and do what you love." Deze quote is een beetje cliché, maar er zit veel waarheid in. De conclusie is dat je je niet moet laten overweldigen door al die keuzes. We leven in een wereld waar we alles kunnen zijn, wat je ook maar wil. Maar dat betekent niet dat je alles hoeft te zijn.

Wees jezelf en wees gelukkig. Dat is ruim voldoende. ♡

-xxx-

Laurine

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

- Toon Hermans

bottom of page