top of page
  • Laurine

Je kan meer dan je denkt | schrijfsel


Een tijdje geleden zag ik een zeer interessante TED talk, die mij een heel belangrijke les leerde op een speelse manier. Het gaat over hoe de meeste mensen altijd beweren dat ze niet kunnen tekenen (me!) en de spreker wil het tegendeel bewijzen. Samen met het publiek en de kijker tekent hij simpele cartoonfiguurtjes die iedereen kan tekenen. En hij had gelijk, iedereen kon het tekenen.

Maar dat was niet de echte boodschap van deze video. Hiermee toonde Graham Shaw dat je meer kan dan je denkt. Wij mensen schatten onszelf vaak te laag in. Uiteraard kan je niet van de eerste keer fietsen of kan je niet vanaf het begin schilderijen schilderen zoals Michelangelo, maar als je simpel begint dan kan je het wel. En hoe meer je oefent, hoe beter je wordt. Oefening baart kunst, klinkt misschien cliché, maar het is wel echt waar.

Vorig jaar begon ik te experimenteren met handletteren en doodelen. Ik had nooit gedacht dat ik mooie kalligrafiewerkjes zou kunnen maken of dat ik zoveel miniatuur tekeningetjes kan maken. Maar ik kan het wel. Ik kan nog heel veel oefening gebruiken en mijn tekeningen zijn zeker niet perfect, maar ik heb het geprobeerd en ontdekte op deze manier een nieuwe hobby, waar ik nu regelmatig mee bezig ben en veel plezier aan beleef. Dat zou ik nu niet doen als ik nooit de moed had gehad om een pen te pakken en wat uit te proberen.

Daarom wil ik nu dat je jezelf de vraag stelt: wie weet hoeveel leuke activiteiten/bezigheden lopen we dagelijks mis, omdat we het nooit proberen? Denk aan skaten, fotografie, pottenbakken, gitaar spelen, koken, bloemschikken, een nieuwe taal leren...

Nu het nieuwe jaar net is gestart is het de ideale tijd om in contact te komen met nieuwe dingen. Kies één activiteit/hobby uit die je aanspreekt en dat wordt de activiteit dat je in 2018 gaat uitproberen. En als het je bevalt, neem dan regelmatig de tijd om oefenen en meer te leren over dit onderwerp. En wie weet heb je op het einde van het jaar -net als ik- een nieuwe hobby ontdekt.

Wees niet bang om te proberen. Niemand is perfect, niemand kan alles. Maar zorg dat het niet je angst niet jouw grenzen bepaalt.

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

​

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

​

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

​

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

​

- Toon Hermans

bottom of page