top of page
  • Laurine

In 1,2,3 van een teleurstelling afkomen


Misschien valt de ketting van je fiets, begint het net te regenen wanneer je buiten bent, waardoor je helemaal verzopen bent of misschien zegt je vriendin op het allerlaatste moment wel jullie uitstapje af. Teleurstellingen komt iedereen -helaas- weleens tegen. Nu is het heel gemakkelijk om daardoor je hele dag te laten verpesten, maar daar word je niet blijer van. Daarom deel ik vandaag mijn tips over hoe je kan voorkomen dat je in een negatieve tunnel komt en dat je in plaats daarvan de weer vrolijk verder kan met je dag!

PLAATS DE GEBEURTENIS IN PERSPECTIEF

Hoe erg is dit nu eigenlijk echt? Is het een kleine teleurstelling zoals een lekke band of een nare opmerking? Of zijn het echt grote tegenslagen? Wat het ook is waardoor je niet lekker voelt, probeer goed in je hoofd te houden dat het waarschijnlijk niet het einde van de wereld is.

BEN JE HIER OVER 5 JAAR NOG VERDRIETIG OVER?

Als aansluiting op het vorige puntje: is het het einde van de wereld? Misschien voelt het nu wel alsof je hele wereld instort, maar een goede regel om even bij stil te staan is: ben ik hier over vijf jaar nog teleurgesteld over? Een lekke band? Nee. Je moet even stilstaan en bedenken dat je hier nu misschien wel vijf minuten teleurgesteld om bent, maar wat betekent het in het grotere plaatje van je leven?

BESPREEK HET KORT MET ANDEREN

Ventileer even, het helpt om even je hart te luchten tegen iemand. Maar houdt er wel op tijd mee op. Voorkom dat je in een negatieve spiraal blijft hangen en dat je begint te zeuren. Vertel wat je dwarszit, praat er kort over en laat het dan ook weer gaan.

NOEM METEEN 3 DINGEN WAAR JE WEL BLIJ OM BENT

De beste oplossing is nog steeds om het negatieve aan de kant te schuiven voor positieve gedachten. Vervang hetgeen waar je je slecht door voelt door drie simpele dingen die wél goed gingen vandaag. Het zonnetje dat schijnt, fijne mensen om je heen, die lekkere reep chocolade die thuis op je ligt te wachten (never not thinking about chocolate ;) ). Hoe klein en banaal het misschien ook lijkt, als het iets is wat jou aan het glimlachen maakt dan is het precies wat je nu nodig hebt.

En voilà, plak nu nog een lach op je gezicht en geniet van deze dag!

Hoe blijf jij positief na een teleurstelling?

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

​

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

​

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

​

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

​

- Toon Hermans

bottom of page