top of page
  • Laurine

Lissabon | Burchten, kleurrijke huisjes en botanische tuinen


Misschien zag je het al voorbijkomen op mijn Instagram, maar ik heb de afgelopen weken in Portugal vertoefd! Eerst bracht ik een paar dagen door in Lissabon en vervolgens trok ik naar de Azoren. Vandaag deel ik enkel de foto's van mijn citytrip naar Lissabon en de avonturen uit de Azoren zouden komende week ergens moeten verschijnen op mijn blog. Het was mijn eerste keer in deze stad en dus was er een heleboel om te ontdekken! Kijk je mee?

DAG 1

Op onze eerste dag wilde we voornamelijk de stadskern leren kennen. We liepen door de kleurrijke straatjes langs de gezellige terrasjes en we stopten bij enkele miradouros of beter gezegd: uitkijkpunten zoals deze hierboven. Hier krijg je een mooi overzicht over de hele stad. Een goede tip is om op voorhand enkele uitkijkpunten op te zoeken, aangezien je voor sommigen moet betalen om de lift naar boven te nemen. Maar vaak kan je door enkele straten te klimmen gewoon gratis van het uitzicht genieten!

Vervolgens bezochten we Castelo de San Jorge, dit is een oude burcht op een hoger gelegen heuvel. Het is een ontzettend grote ruïne tussen het groen. Heel mooi!

Raad eens wat ik plots tussen het groen spotte? Juist ja, pauwen! Wat grappig om ze zo 'in het wild' tegen te komen. Echt prachtige vogels, ze pasten bovendien helemaal in het sprookjesachtige plaatje van het kasteel!

Ik werd ook meteen verliefd op alle kleurrijke huisjes! Echt overal waar je kijkt zie je huisjes in talloze vrolijke kleurencombinaties.

DAG 2

Op de tweede dag verkenden we de Chiado wijk. Hier zagen we onder andere de typische gele trammetjes die Lissabon kenmerken.

Per toeval ontdekten we een klein winkelcentrum dat gelegen is in een soort herenhuis. Werkelijk een prachtige locatie door het rijkelijke interieur dat op sommige plaatsen zelfs oosterse invloeden had. Heel charmant!

Nog meer leuke straten vol met kleurrijke huisjes!

Vervolgens bezochten we een plaatselijke botanische tuin. Lissabon heeft er verrassend genoeg een heleboel! Om eerlijk te zijn vind ik het toch altijd heerlijk om weer even in het groen te zijn. Hoe tof citytrips ook kunnen zijn, mijn hart ligt toch wel bij de natuur.

DAG 3

De laatste dag van onze citytrip brachten we niet echt in Lissabon door. We maakten een trip met de trein naar Belém en Cascais. Twee dorpjes gelegen aan het water, ideaal voor op een warme dag!

Het eerste wat je tegenkomt als je het station buiten bent, is dit immens klooster (Jerónimos Monastery). Je kan het onmogelijk mislopen, want het is gigantisch! Ik heb mijn best gedaan om het op foto te krijgen, maar dat was niet haalbaar. Hoe dan ook is het een ongelooflijk impressionant bouwwerk dat met zoveel precisie en oog voor detail tot stand is gekomen.

In een verborgen hoekje in Belém vonden we dit kunstwerk. Zo leuk!

En dan het pronkstuk van dit vissersdorpje: de Toren van Belém. Deze toren ligt als een mini-eilandje in het water van de Taag een paar meter van de kust. Ik had de toren graag ook eens vanbinnen bekeken, maar (zoals je al kan zien op de foto) was er een héél lange wachtrij. Ach ja, misschien een ander keertje?

Een ander mooi bouwwerk is het 'Padrão dos Descobrimentos'. Het beeld is gebouwd ter ere van de Portugese ontdekkingsreizigers. Als je goed kijkt kan je de vorm van een zeil herkennen en aan weerszijden van het beeld staan belangrijke ontdekkingsreizigers afgebeeld.

Ten slotte reisde we door naar Cascais. Dit leuke kuststadje is een heerlijke plaats op een terrasje te doen of een duik te nemen. Helaas hadden we niet meer zoveel tijd om alles te verkennen, omdat we lang in Belém hadden rondgelopen, maar desondanks is dit stadje zeker een bezoekje waard!

En dat was het einde van mijn drie dagen in Lissabon. Ik heb echt genoten van het verkennen van deze mooie stad. Veel opmerkelijke architectuur en heerlijk zonnig weer, een goede combinatie als je het mij vraagt!

Ben jij weleens in Lissabon geweest?

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

​

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

​

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

​

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

​

- Toon Hermans

bottom of page