top of page
  • Laurine

São Miguel | Jeep tour, kano varen, mountainbiken én fumarolen!


Het is slechts twee weken geleden dat ik op de Azoren vertoefde, maar het voelt al veel langer geleden. Tijd dus om wat herinneringen op te halen aan het eerste eiland dat we bezochten: São Miguel. We deden talloze leuke dingen. Zo gingen we op jeep tour, kano varen op een meer en mountainbiken!

DAG 4

Deze dag ging voornamelijk op aan het reizen en het verkennen van de nieuwe omgeving. Je merkt meteen dat de hitte van Lissabon plaats heeft gemaakt voor aangenamere temperaturen op het eiland. Dit komt doordat de eiland volledig omringd zijn door de Atlantische oceaan. Hierdoor kan het ook weleens regenen, maar daar hadden we - gelukkig!- niet veel last van.

DAG 5

Een goede manier om het eiland te verkennen is door middel van een jeep tour. São Miguel is namelijk best groot en heeft veel te bieden overal verspreid over het eiland. En op deze manier kan je veel van die mooie spots bezoeken op korte tijd.

We starten de dag met een stop aan een prachtige waterval verborgen in het woud. Op de bovenste foto kan je trouwens zien dat het eigenlijk een dubbele waterval is. Er was ook een kort wandelpad boven de waterval, waar je pas echt de diepte zag. Niet voor mensen met hoogtevrees dus!

Daarna deden we iets super leuks, waar ik helaas niet meer foto's van heb dan deze hierboven. We gingen namelijk zwemmen in natuurlijke hot springs ofwel warm waterbronnen. Door de hoge vulkanische activiteit op het eiland ontstaan er hete water poelen midden in het woud. Ik bezocht dit ook een aantal jaar geleden in Costa Rica en grappig genoeg deed de omgeving (vanwege het regenwoud) mij ook aan Costa Rica denken. Hoe dan ook, het is een waar paradijs.

Van Costa Rica naar Australië. Nee, grapje. ;) Maar toch doet dit me denken aan de indrukwekkende kusten in Australië. Dit toont mooi hoe variërend de Azoren wel niet zijn.

Vervolgens bezochten we een aantal meren die dicht bij elkaar in de buurt gelegen zijn. Deze zijn wat hoger in de bergen gelegen, maar nog steeds een prachtige omgeving vanwege de hoge bomen rondom.

Daarop volgde deze twee indrukwekkende meren! Het was niet altijd even goed zichtbaar vanwege de mist, maar geloof me: beide meren zijn immens! En nog een leuk weetje: het is niet zo goed zichtbaar op de foto, maar het ene meer is dus blauw van kleur en het andere groen. Die groene kleur komt door de algen in het water. In het blauwe meer heeft men vissen uitgezet die die algen opeten, waardoor het niet verkleurt. Maar die vissen blijken nu ook alle andere organismen op te eten en dus zet men er geen meer uit.

DAG 6

Er stond deze dag iets heel leuks op planning, namelijk walvis spotten! Het was geleden van 2008-2009 toen ik in Ijsland was, dat ik met een bootje de zee op ging in de hoop walvissen te zien. Ja, je leest het al: veel hoop, weinig walvissen. ;) En hier op de Azoren was het niet anders. Hoewel we hier wel dolfijnen zagen en dat is natuurlijk ook al heel bijzonder!

DAG 7

Halverwege de week was het tijd voor een sportieve dag. Tevens een van de leukste dagen van heel de vakantie! Deze dag begon namelijk met kano varen op een prachtig weer. Een betere start van de dag bestaat toch niet?! Het was zo leuk! Al moet ik toegeven dat ik minstens het eerste kwartier voornamelijk rondjes draaide (oeps). Jammer genoeg gingen de foto's van het kano varen verloren, dus geloof mij maar dat het een unieke ervaring was!

Vervolgens was het tijd voor nog een interessante activiteit. Door de hoge vulkanische activiteit waren er dus fumarolen vlak bij het meer. De grond is er zo heet dat de plassen water koken.

En daar maakt de plaatselijke bevolking handig gebruik van. Zo begraven ze dus een kookpot met een soort van stoofpot in de hete grond en laten het daar uren zitten. Een bijzondere plaatselijke specialiteit, dat tot op de dag van vandaag nog op traditionele wijze bereid wordt.

En we sloten de dag af met een mountainbike trip rondom het meer. Met als hoogtepunt een prachtig uitzicht over de hele omgeving van het meer. Het was op z'n minst een zéér geslaagde dag!

Benieuwd naar wat er vooraf ging? Lees hier over mijn citytrip naar Lissabon!

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

​

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

​

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

​

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

​

- Toon Hermans

bottom of page