top of page
  • Laurine

Mijn ervaring met roaccutane


Acne is iets waar veel tieners mee te maken krijgen, ook ik. Sinds mijn jonge tienerjaren heeft mijn acne vele ups en downs gekend, maar welk product ik ook gebruikte het verdween nooit helemaal. Ik ben inmiddels achttien en ik wil er eigenlijk gewoon voor eens en voor altijd vanaf zijn. En dus begon ik enkele maanden geleden een roaccutane behandeling. Vandaag vertel ik je meer over wat de behandeling inhoudt, welke bijwerkingen ik ervaar en of mijn acne ook daadwerkelijk verbetert.

WAT IS ROACCUTANE?

Roaccuntane is een intensieve behandeling voor acne op basis van vitamine A, die vooral bekend staat voor het hebben van veel bijwerkingen en daarom enkel wordt toegepast wanneer andere behandelingen niet werken. Roaccutane is eigenlijk een merknaam voor de stof isotretinoïne, deze stof zorgt ervoor dat de talgproductie sterk afneemt en zo acne voorkomen wordt.

MIJN VERHAAL

Ik ben inmiddels achttien, maar al sinds mijn jonge tienerjaren heb ik veel last van acne. Niet zo gek natuurlijk, want veel pubers hebben daar op een gegeven moment wel mee te kampen. Maar toen ik in mijn derde jaar van het middelbaar zat (14/15 jaar) was de acne echt wel hevig. Inmiddels had ik al talloze verzorgingsproducten geprobeerd, maar niets dat écht hielp. Dat was het moment waarop de roaccuntane behandeling voor het eerst ter sprake kwam bij de dermatoloog. Maar ik was toch wat argwanend, want roaccutane kent veel bijwerking van een extreem droge huid tot gewrichtspijnen. Maar het grootste punt voor mij was het feit dat je huid gevoeliger wordt voor de zon. Nu ben ik al een roodharige, die bij het minste zonnetje factor 50+ nodig heeft en dus ik vreesde voor de gevolgen. Daarbij kwam ook nog dat mijn huisarts mij vertelde dat ze iemand met mijn gevoelige huid niet snel roaccutane zou voorschrijven.

En dus besloot ik het niet te doen. Ik werd zestien... Ik werd zeventien... De acne was sinds het hoogtepunt rond mijn 14de/15de erg verminderd, maar verdween nooit. Het laatste jaar werd mijn acne toch weer erger en verscheen het ook weer terug op mijn schouders waar het al een hele tijd verdwenen was. Dus -na nogmaals advies te vragen aan de dermatoloog en de huisarts- hakte ik de knoop door.

HALVERWEGE

De duur van een dergelijke kuur varieert van persoon tot persoon. Het is afhankelijk van de dosis die je neemt en je grootte en gewicht. Ik ben nu drie maanden bezig en naar schatting mag ik vanaf april beginnen met afbouwen. Het plan is om tegen de zomer klaar te zijn, zodat het verbrandingsgevaar zoveel mogelijk vermeden wordt.

Nu even over het voorlopige resultaat van de kuur. Het is algemeen bekend dat je vaak eerst een opstoot krijgt wanneer je nog maar pas gestart bent met de behandeling en dat was bij mij zeker niet anders. Maar dat trok ook snel weer weg en inmiddels is mijn acne sterk verbeterd. Er vormen opvallend minder puistjes en als dat toch het geval is (in een stressvolle periode zoals de examens) dan trekt het veel sneller weer weg. Toch is het tot nu toe nog nooit helemaal weggetrokken, maar het is al veel beter en ik ben natuurlijk ook nog maar halfweg.

VERZORGING

Zoals ik al eerder zei, staat roaccutane vooral bekend voor de vele bijwerkingen die het met zich kan meebrengen. Hier was ik eerst wel wat bezorgd om, maar ik moet zeggen dat het al bij al heel goed meevalt. De grootste 'problemen' zijn een droge huid en droge lippen. Maar ik kreeg van de dermatoloog in een lippenzalf die 's ochtends en 's avonds aanbreng. Overdag gebruik ik dan soms nog eens een normale lippenbalsem zoals Labello en dan heb ik er eigenlijk helemaal niet zo'n last van. Verder gebruik ik voor mijn gezicht de Effaclar H van La Roche-Posay op aanraden van Lauriëtte. (Zij heeft een heleboel goede artikelen over haar ervaring met roaccutane die heel erg handig zijn als je zelf overweegt om zo'n behandeling te volgen.) Deze lijn is speciaal ontworpen voor een huid die droog is als gevolg van een behandeling en het heeft voor mij echt het verschil gemaakt. Voor de rest van mijn huid doe ik niet echt iets bijzonders, ik gebruik de body butter van de Bodyshop die ik altijd al gebruikte.

Een tweede bijwerking is gewrichtspijn. Hier heb ik soms wel last van bij mijn knieën, al is het moeilijk om te bepalen of dat nu echt door de medicatie is of door sportinspanningen.

Een laatste bijwerking waar ik op voorhand niet bij had stilgestaan en waar ik pas de laatste maand last van heb is dorst. Ik heb opvallend veel meer dorst dan voorheen en mijn lichaam tracht dan echt naar water. Volgens de dermatoloog is dit een combinatie van het uitdrogen van de slijmvliezen (door de roaccutane) en de kou van de winter buiten. Al bij al niet de slechtste bijwerking, want hierdoor heb ik altijd een flesje water bij en drink ik veel meer.

Ziezo, dit is de update voor nu. Als ik over enkele maanden (hopelijk!) van de kuur af ben, zal ik nog een update plaatsen met het eindresultaat. Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust in de reacties. :)

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

​

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

​

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

​

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

​

- Toon Hermans

bottom of page