top of page
  • Laurine

5 Dingen die je onmiddellijk moet opgeven


Sommige slechte gewoontes sluipen zo geniepig in ons dagelijks leven, dat we nauwelijks in de gaten hebben dat ze ons geluk in de weg staan. En dat terwijl je waarschijnlijk véél positiever zou zijn als je deze vervelende dingen zou laten. Ik vind dat het tijd is om voor de tweede helft van 2019 deze slechte gewoontes overboord te gooien en zo nóg meer te genieten van het leven en ik nodig je graag uit om mee te doen! Hier zijn vijf dingen die je moet opgeven!

HET GEVOEL DAT JE CONTROLE MOET HEBBEN Dit is iets waar ik zelf nog weleens moeite mee heb: controle loslaten. Hiermee bedoel ik niet dat ik een bazig type ben en alles moet gaan zoals ik wil. Maar ik merk dat ik onrustig of ongelukkig word als ik in een onaangename situatie zit en ik -naar mijn gevoel- zelf niets kan veranderen, dat ik afhankelijk ben van anderen om iets te ondernemen. Maar dat is het 'm nu juist: ik kan er dan niets aan doen, dus ik maak mezelf gewoon gek met te trachten dat wél te kunnen. Een ander voorbeeld, dat waarschijnlijk wel herkenbaar is voor velen: je druk maken over het weer op vakantie. Heb je controle over het weer? Nee, dus bespaar jezelf de energie en maak je er dan ook niet druk over.

ANGST VOOR VERANDERING

Deze hangt een beetje samen met drang naar controle in je eigen leven: angst voor verandering. Alles is voortdurend in beweging, soms voorwaarts en soms achterwaarts. Toch hebben we de neiging om verandering te associëren met iets negatiefs, terwijl dat niet per se zo hoeft te zijn. Al is dat natuurlijk positief, wanneer we bang zijn dat de huidige situatie zal veranderen, wil dat meestal zeggen dat we best wel tevreden zijn met hoe het leven nu is. En draait een verandering dan toch negatief uit? Onthoud dan dat ook dat weer zal veranderen.

RODDELEN

Kunnen we alsjeblieft niet gewoon een beetje lief zijn voor elkaar? Ik herinner me vooral nog uit de tijd dat ik op de middelbare school zat dat er zoveel achterklap was over zogenaamde vrienden, maar ook over mensen die je nauwelijks kende. Vreselijk vond ik dat! Gelukkig bevind ik mij wat dat betreft nu in een veel betere omgeving, maar ik wil het onderwerp toch even aankaarten. Oordeel niet over andermans leven en als je dan toch zo nodig iets wil zeggen, bespreek het dan face to face met diegene in plaats van achter de rug om. Dat is veel fijner voor iedereen!

SCHAAMTE

Ken je dat gevoel dat je 's avonds in je bed ligt en niet meteen in slaap kunt vallen en dat je dan opeens terugdenkt aan iets doms dat je gedaan hebt jaren geleden en dat je je daar dan nog steeds beschaamd over voelt? Dat is helemaal nergens voor nodig! Je bent voortdurend aan het groeien als persoon, dus je zou juist trots op jezelf moeten zijn dat je nu volwassener/ handiger/ wijzer/ ... bent dan dat je destijds was. Denk daar voortaan maar eens aan!

JEZELF NAAR BENEDEN HALEN

Tenslotte nog eentje waar veel mensen het moeilijk mee hebben. Om een of andere reden is het zoveel gemakkelijker om iets positiefs over iemand anders te zeggen dan over jezelf. Ik merk van mezelf dat ik vaak met vol bewondering naar mijn vrienden kan kijken. Stuk voor stuk zijn het zo'n intelligente en getalenteerde mensen, dat het soms een beetje intimiderend is, maar het is heel belangrijk om te herinneren dat iederéén waardevolle eigenschappen heeft. Het is niet omdat de persoon naast je geweldig is, dat jij minder geweldig zou zijn.

Welke slechte gewoonte wil jij binnenkort opgeven?

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

​

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

​

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

​

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

​

- Toon Hermans

bottom of page