top of page
  • Laurine

6 Dingen waar we niet genoeg tijd aan besteden


Er is niet zo kostbaar in deze wereld als tijd. En zoals het cliché zegt: de tijd vliegt. Daarom is het cruciaal om je dagen goed spenderen, maar toch zijn er enkele dingen die wat meer aandacht zouden mogen krijgen. Ik deel ze vandaag met jou, zodat jij je tijd voortaan beter kan besteden voor een blijere toekomst. Lees je mee?

NIEUWE DINGEN LEREN

Dit is een van de dingen die ik het liefst doe in het leven: nieuwe dingen ontdekken! Misschien dat ik daarom ook talen ben gaan studeren, omdat het ook echt voelt als iets nieuws bijleren. Sowieso ben ik altijd al heel leergierig geweest, maar ook als je misschien niet zo aangelegd bent, is het waardevol om nieuwe dingen te blijven leren. Het hoeft niets groots te zijn zoals een nieuwe taal, maar dat kan ook met nieuwe hobby's zoals haken of een instrument. Of leer hoe je de band van je fiets moet vervangen, YouTube is hierbij je beste vriend!

NAAR ANDEREN LUISTEREN

In deze tijden lijkt alles te gaan om je stem laten horen en gehoord worden. Maar dat heeft allemaal weinig zin als we niet meer naar elkaar luisteren. Écht aandachtig luisteren naar iemands verhaal, zonder dat je in je hoofd een antwoord aan het formuleren bent of denkt aan wat je vanavond misschien wil koken of eender wat. Schenk iemand je volledige aandacht en je tijd, er is niets meer waardevol op deze planeet.

ECHTE GESPREKKEN HEBBEN

In de lijn van het vorige puntje: we besteden te weinig tijd aan échte gesprekken. Tegenwoordig gaat in alle drukte en haast van het leven echt contact verloren aan luchtige en oppervlakkige gesprekken die vaak wel heel leuk zijn, maar uiteindelijk een leegte achterlaten. Terwijl echte gesprekken een band met vrienden of familie aanzienlijk kunnen versterken.

AANDACHT VOOR ZINTUIGEN

Ik ga alle dagen met de elektrische fiets naar de universiteit. Dat is een keuze die ik heel bewust gemaakt heb, omdat ik enerzijds een hekel heb aan de bus en anderzijds omdat die uurtjes in de dag een momentje voor mezelf zijn. Tijdens dat ritje maak ik heel erg gebruik van mijn zintuigen: een leuk muziekje in mijn oren, de warmte van het zonnetje op mijn gezicht of soms juist de regendruppels die langs mijn huid stromen, ... Noem maar op! Ik kan daar echt van genieten en dat helpt me om gegrond te blijven voor ik opgeslokt word door de chaos van de dag.

LEZEN

Waar het vorige puntje helpt om in het nu te leven, is dit er eentje om daaraan te ontsnappen: lezen. En dan heb ik het niet alleen over boeken, maar ook artikels en eender wat. Op deze manier kan je tot rust komen en tegelijkertijd nieuwe inzichten opdoen, je krijgt er inspiratie en nieuwe energie van.

TIJD SPENDEREN MET DE MENSEN DIE WIE LIEF HEBBEN

Vaak zijn we heel de dag door omringd door mensen: in een overvolle treincoupé, op kantoor, in de aula, ... Maar vaak is dit meer een soort aanwezigheid van de ander, terwijl je met je eigen werk bezig bent. Hoe vaak geef je mensen écht je onverdeelde aandacht?

Waar zou jij graag meer tijd aan besteden?

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

​

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

​

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

​

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

​

- Toon Hermans

bottom of page