top of page
  • Laurine

7 Lessen die ik leerde in het middelbaar


Na zes jaar is het dan eindelijk zover: ik ben afgestudeerd! Gisteren had ik mijn proclamatie en nu ben ik dus officieel geen middelbare school student meer. Heel gek allemaal als je 't mij vraagt. Deze afgelopen jaren hebben mij gevormd tot de persoon die ik nu ben en ik heb dan ook een aantal belangrijke lessen geleerd die ik vandaag graag met jullie wil delen. Hopelijk kan het ook iets voor jou betekenen.

VERMIJD DRAMA

De clichés zoals je die kent uit de Amerikaanse televisieseries zijn -helaas- waar. Er is altijd wel ergens drama gaande tussen mensen en waarschijnlijk ook weleens tussen je vrienden. Wees dan alsjeblieft wijs genoeg om je er mee te bemoeien. Het is zo gemakkelijk om je er in te laten meeslepen, maar uiteindelijk het doet niemand goed.

NEEM AFSTAND VAN VERKEERDE VRIENDSCHAPPEN

Je leert talloze nieuwe mensen kennen tijdens deze jaren van je leven. Mensen die op je lijken en mensen die veel van je verschillen. Daardoor kan het zijn dat niet elke vriendschap even goed blijkt te werken. Dus maak het jezelf gemakkelijk en neem onmiddellijk afstand van vriendschappen waar je je niet goed bij voelt of die je verdrietig of gestresseerd maken. Hier ben ik een aantal keer tegenaan gelopen en je moet jezelf een plezier doen en zulke vriendschappen beëindigen want anders ga je eraan kapot.

JE MAG OOK LEUKE DINGEN DOEN

Als je zoals ik bent en je wil graag goede resultaten behalen en je bent erg gedisciplineerd over deze dingen, dan loop je misschien wel een heleboel leuke activiteiten mis. Het is niet zo dat ik niet afsprak met vrienden ofzo, maar achteraf gezien had ik dat véél meer kunnen doen. Zolang je je prioriteiten goed voor ogen hebt, kan het echt geen kwaad om eens een dagje niet achter je boeken te kruipen.

ZEG MEER WAT JE DENKT

Met een heleboel mensen gaan ook een heleboel meningen gepaard, waardoor je soms overweldigd bent door al die gedachtekronkels van iedereen. Maar geloof me: die van jou mag er ook zijn. Dus laat je niet intimideren door anderen en zeg gerust wat jij ervan vindt.

NIET ALLE VRIENDSCHAPPEN ZIJN VOOR EEUWIG EN DAT IS OKE

In de afgelopen zes jaar heb ik een heleboel geweldige vriendschappen opgebouwd, waar ik super dankbaar voor ben. Maar in die zes jaar ben ik niet altijd even close geweest met dezelfde mensen. Sommige vriendschappen waren op bepaalde momenten hechter dan op andere en soms ging een vriendschap ook gewoon voorbij zonder dat daar echt een reden voor was. En dat is oké, want iedereen is - net zoals jijzelf- op zoek naar zichzelf en wie hij/zij wil worden.

FALEN IS NIET ERG

Met dit puntje heb ik zelf vaak nog er moeilijk. Ik voel heel erg de druk om te presteren en wanneer al de tijd en moeite die ik in mijn werk steek niet loont. Maar toch is het niet erg, wanneer iets niet helemaal gaat zoals je wilde.

NIET DRINKEN IS OOK PRIMA

Dit laatste puntje wilde ik zeker ook aan dit lijstje toevoegen, omdat ik het zo belangrijk vind. In de jaren dat je op middelbare school zit, zal er heel wat alcohol vloeien, maar weet dat je niet hoeft te drinken om 'erbij te horen'. Ik drink zelf maar zelden alcohol en ga dan vaak ook uit zonder bier te drinken en dat heeft niemand mij ook kwalijk genomen. Dus doe gewoon waar je zelf zin in hebt en voel je zeker niet verplicht om iets te doen omdat iedereen het doet.

Weet jij nog een goede les die je leerde uit je middelbare schooltijd? Of herken je jezelf in een van de bovenstaande lessen?

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

​

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

​

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

​

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

​

- Toon Hermans

bottom of page