top of page
  • Laurine

7x Waarom ik ervoor kies om met de fiets te pendelen


Alle dagen, ongeacht weer of wind, neem ik 's ochtends weer de fiets naar school. En dat terwijl het toch best wel een eindje moet pendelen tussen mijn woonplaats en de campus, gelukkig heb ik sinds een jaar een elektrische fiets wat deze afstand toch overbrugbaar maakt.

DE BUS? NEE, BEDANKT!

Dit is de voornaamste reden dat ik iedere dag weer voor de fiets kies. Ik heb namelijk een hekel aan de bus. Sowieso is het openbaar vervoer in België compleet onvoorspelbaar (aan mijn Nederlandse lezers: is dat bij jullie ook zo?), maar naar mijn gevoel is het busverkeer daarin echt de koploper. Ik vind het zelf verschrikkelijk om te laat te komen en dus kies ik ervoor om mijzelf die stress te besparen. Als ik met de fiets kom, heb ik tenminste zelf in de hand wanneer ik arriveer.

BUITEN ZIJN

Naarmate ik ouder word, ga ik het steeds meer beseffen: ik ben een buitenmens. Ik zet het liefst de ramen open, eet 's zomers graag in de tuin en doe in het weekend niets liever dan gaan wandelen met mijn familie. En dus verkies ik het iedere keer om in de frisse buitenlucht te fietsen met de wind in mijn haren, dan opgesloten te zitten in een trein of bus.

GOED WAKKER WORDEN

Dit puntje gaat uiteraard alleen op in de ochtend. Vaak reageren mensen verbaasd wanneer ze horen dat ik met de fiets naar school kom, maar de waarheid is dat dit voor mij de beste manier is om de dag goed te beginnen. Misschien dat ik 's ochtends nog wat slaperig uit mijn bed kom, maar zodra ik thuis de deur achter mij dichttrek en in de frisse ochtendlucht op pad ga, ben ik écht wakker. Meer nog zelfs, tegen dat ik op school aankom, voel ik me juist heel energiek.

MOMENTJE VOOR MEZELF

Het fijne van zulke fietstochtjes is dat ik even kan ontsnappen aan alle drukte. Hoewel het Antwerpse verkeer geen lachertje is, voelt het toch vaak als een ontspanningsmomentje. Een podcast luisteren of een leuk muziekje in de oren en hupsakee dat is toch alweer anderhalf uur per dag dat volledig van mij is.

SCHOONHEID VAN DE NATUUR

Oké, ik ga eerlijk zijn: het grootste deel van mijn route bestaat uit asfalt en autowegen. Niet bepaald het meest idyllische plaatje. Maar dat wil niet zeggen dat ik af en toe niet eens gecharmeerd kan worden door de natuur. Zo stak er laatst een eekhoorntje vlak voor m'n fiets de weg over. En nu de winter in aantocht is, kan ik ook weer genieten van een mooie zonsopkomst en zonsondergang.

BEWEGING NA EEN DAG ACHTER DE SCHOOLBANKEN

Heel vanzelfsprekend, maar daarom niet minder waardevol. Sinds het academiejaar weer begonnen is, bestaat mijn leven weer voornamelijk uit zitten: in een aula, achter een bureau, in de bibliotheek,...Hoewel ik erg mijn best doe om ook tijdens de schoolmaanden een sportief leven te leiden door wekelijks te gaan dansen, regelmatig te gaan wandelen en af en toe nog wat extra activiteiten, is het geruststellend om te weten dat ik toch alle dagen zeker twee uur in beweging ben.

DE GOEDHEID VAN DE MENSHEID

Ik geef toe: in het verkeer kom je vaak nogal onbeleefde mensen tegen die - in al hun haast - hun manieren weleens durven te vergeten, maar evengoed zijn er nog talloze voorbeelden van de goedheid van de mensheid. Zo was er eens een vrouw die me hielp om nog een plaatsje in de overvolle fietsenstalling te bemachtigen, of de lokale werkmannen die speciaal even stopten met bladblazen omdat ik daar langskwam of die man die me er vriendelijk op wees dat de rits van mijn rugzak openstond en mijn portefeuille er bijna uitviel. Zulke kleine contacten af en toe, maken iedere fietstocht toch weer uniek.

Voilà, dat zijn de zeven voornaamste redenen waarom ik er elke dag weer voor kies om op de fiets te stappen. En die rukwinden en natte sokken af en toe moet ik er dan maar bijnemen. ;)

Hoe pendel jij naar je werk/ school?

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

- Toon Hermans

bottom of page