top of page
  • Laurine

Waarom ik het moeilijk vind om volledig fair fashion te kopen | schrijfsel


Onlangs schreef ik in de Groener Doener tag over welke stappen ik al heb genomen om mijn ecologische voetafdruk te verkleinen. Ik besprak echter ook dat ik sommige dingen nog lastig vind, zoals volledig fair fashion kopen. Vandaag ga ik wat dieper in op dit onderwerp en vertel ik wat mij soms nog tegenhoudt om de overstap helemaal te maken.

Dit onderwerp is iets wat al enkele jaren aan mijn geweten knaagt. Na het kijken van The True Cost en blogartikels te lezen over de enorme impact dat de mode-industrie heeft op onze planeet, kon ik het schuldgevoel niet langer van mij afschudden als ik wél een fast fashion aankoop deed. De huidige mode-industrie vormt niet alleen een probleem voor het klimaat, maar het brengt ook heel wat humanitaire problemen met zich mee. Er is dan ook een verschil tussen duurzame kleding en kleding die onder eerlijke werkomstandigheden gemaakt zijn. Deze termen worden vaak door elkaar gebruikt, maar betekenen dus niet hetzelfde. Toch kan ik ondanks alles -tot mijn grote spijt- niet zeggen dat ik alleen maar goede beslissingen neem als het aankomt op kleding aanschaffen. En daar zijn enkele redenen voor.

TWEEDEHANDS IS NIET MIJN DING

Ik sluit me volledig aan bij het idee dat kleding tweedehands kopen de meest duurzame optie is. Die kleding is al gemaakt, dus het milieu wordt niet vervuild door het productieproces en tegelijkertijd wordt de kleding niet weggegooid maar hergebruikt. Dubbel win, dus. Toch is tweedehands winkelen niets voor mij. Het schrikt me af, omdat het me een onmogelijke missie lijkt in een beperkt aanbod nét dat ene stuk te vinden dat je enerzijds mooi vindt en anderzijds ook nog eens past. Daarbij zijn er een heleboel kledingstukken die ik nooit tweedehands zou kopen, dus die moet je dan alsnog zoeken bij duurzame merken. Maar als tweedehands kopen wél je ding is, dan moedig ik je zeker aan om dat te blijven doen!

BEPERKT AANBOD FAIR FASHION WINKELS

Misschien dat dit verschillend is voor Nederland, maar -naar mijn mening- is het aanbod aan duurzame/ faire kledingwinkels in België heel beperkt. Zonde, want mocht het toegankelijker zijn, dan zouden veel meer mensen de stap zetten. Uiteraard heeft dit ook te maken met het feit dat deze winkels -helaas- minder rendabel zijn dan sommige grote ketens. Hierdoor verkopen duurzame merken hun kleding vaak online, maar ook hierbij heb ik een dubbel gevoel. Want al die pakketjes die met de luchtpost de hele wereld rondvliegen, zijn alles behalve beter voor het milieu. Gelukkig ken ik inmiddels een aantal adresjes in Antwerpen waar ik kan scoren én met een goed gevoel kan buitenstappen. Mocht je nu toch nog op zoek zijn naar online duurzame kledingmerken, dan raad ik je dit geweldige artikel van The Green Guide aan met meer dan 100 alternatieven!

IK BEN NIET PERFECT

Even een disclaimer: ik probeer mezelf niet goed te praten met dit artikel. Ik ben me ervan bewust dat ik veel beter kan doen voor onze planeet en ik heb dan ook ontzettend veel bewondering voor mensen die deze betere keuzes wél iedere dag maken. Op mijn blog schrijf ik over mijn persoonlijke weg om een beter mens te worden en soms (vaak zelfs!) is dat een weg met obstakels. Ik zwicht meer dan eens en ik ben ook maar gewoon een tienermeisje dat graag gaat winkelen met haar vriendinnen. Maar tegelijkertijd ben ik trots op de stappen die al gemaakt heb: letten op de materialen waaruit een kledingstuk bestaat, kwaliteit boven kwantiteit verkiezen en voor best een groot deel wél al fair en duurzaam kopen. Maar ik ben niet perfect, ik ben menselijk.

Koop jij weleens tweedehands of duurzaam?

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

- Toon Hermans

bottom of page