top of page
  • Laurine

7x Grappige situaties die ik meemaakte als roodharige


Normaal gezien ben ik geen voorstander van mijn haarkleur als onderscheidend kenmerk te beschouwen. Ik heb liever dat mensen mij om andere redenen bijzonder vinden dan om het feit dat ik rood haar heb, want uiteindelijk vind ik dat geen prestatie ofzo, ik ben er gewoon mee geboren. Nu is het wel zo dat ik met deze haarkleur soms in gekke situaties terecht kom waarvan ik zeker ben dat de doorsnee blondine of brunette ze niet tegenkomt. Vandaag deel ik de grappigste of vreemdste (het is maar hoe je het bekijkt) situaties die me zijn bijgebleven.

DE WAARHEID KOMT UIT EEN KINDERMOND

Ik weet wel dat mijn rode haren onvermijdelijk gepaard gaan met lichte wimpers en wenkbrauwen, maar dat vermoeden werd -ongevraagd- bevestigd toen een kindje op kamp plots heel verwonderd tegen mij zei: "Wauw, jij hebt precies geen wenkbrauwen!" Tja, de waarheid komt uit een kindermond zeker?

ZEG ROODKAPJE WAAR GA JE HEEN?

Dit is zonder twijfel één van de grappigste dingen die ik ooit meemaakte met betrekking op mijn haar: Op een dag fietste ik nietsvermoedend van school naar huis toen een jongen (die op het voetpad liep) mij zag voorbij rijden en spontaan roodkapje begon te zingen op straat! Ik kon niets anders doen dan in lachen uitbarsten en ik weet tot op de dag van vandaag niet of het een belediging of een compliment was, maar ik zal het nooit meer vergeten.

FLAUWE MOPPEN

Goed, lachen met anderen is niet echt oké. Toch zou deze blogpost niet echt compleet zijn zonder minstens één flauwe mop te delen die ik ooit te horen kreeg, zodoende:

Vraag: "Wat is de grootste gelijkenis tussen mensen en geld?"

Antwoord: "De rosse zijn minder waard."

Juist, ja.

"IK HAD OOIT OOK ROOD HAAR!"

Je zou je verbazen over hoe vaak mensen je aanspreken over je haarkleur om dan heel enthousiast te vertellen over die ene keer dat ze hun haar eens rood geverfd hadden, maar dat die kleur toch nooit helemaal hetzelfde is als een natuurlijke kleur rood enzovoort, enzovoort, enzovoort. Waarop ze dan vervolgens hun gsm bovenhalen om een heleboel foto's te tonen. Tijdens mijn vakantiewerk vorige zomer heb ik dit een paar keer meegemaakt en het blijft toch gek hoe een totale vreemde zich plots zo verbonden met je voelt.

PIPPI LANGKOUS

Dat je als roodharige liever twee vlechtjes in je haar vermijdt, leerde ik al op de kleuterschool. Na een dag op school door iedereen Pippi Langkous genoemd te worden, heb ik deze haarstijl dan ook voor goed afgeschreven!

OPVALLEND

Opgaan in de menigte is soms wat moeilijker met kleurrijk haar en dat bleek nog maar eens toen er drie jaar geleden een klasverantwoordelijke gekozen moest worden. Er waren niet meteen vrijwilligers, dus mocht mijn titularis twee leerlingen uitkiezen. Die keuze had hij snel gemaakt: ik en een ander meisje uit mijn klas (met witblond haar) werden uitgekozen. "De twee mensen met het felste haar, dat kan ik makkelijk onthouden!" Euhm...Excuse me? Misschien was het een poging tot een grapje, maar de opmerking is toch blijven hangen.

EEN APARTE INTRODUCTIE

Wanneer vrienden mij aan hun andere roodharige vrienden voorstellen verlopen die introducties soms weleens een beetje gek:

- "Laurine, dit is Sam."

- "Sam, dit is Laurine. Ze is ook roodharig!"

Ten eerste kan iedereen ongetwijfeld zien welke haarkleur ik heb, maar vooral wat maakt het uit?! Zoiets zou je toch nooit zeggen bij je blonde vrienden? Het is gewoon gek voor mij dat andere mensen er een big deal van maken, terwijl ik -uiteraard- nooit anders gekend heb.

Nog even een korte disclaimer: Neem dit allemaal met een korreltje zout, dit artikel is gewoon voor de leuk. Ik heb absoluut geen nare gevoelens bij een van deze gebeurtenissen en het is ook niet mijn bedoeling om te klagen. Dit zijn gewoon een paar anekdotes om te delen.

Ben jij tevreden met je haarkleur?

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

​

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

​

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

​

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

​

- Toon Hermans

bottom of page