top of page
  • Laurine

Over autorijden en mijn rijbewijs


In mijn blogpost van een tijdje terug over mijn plannen voor deze zomer vertelde ik al dat ik er de komende maanden werk van wil maken om mijn theoretisch rijbewijs te halen. Maar vandaag ik wil in deze persoonlijke blogpost wat verder uitweiden over dit onderwerp en vooral waarom ik het tot nu toe altijd uitgesteld heb.

AUTORIJDEN DUS...

Het onderwerp van autorijden kwam voor het eerst ter sprake onder vrienden rond de tijd van de laatste jaren van het middelbaar. Voor mij was het echter heel simpel om dit van mij af te schuiven, aangezien ik pas in november verjaar en ik dus mijn rijbewijs sowieso niet kon halen toen ik in het middelbaar zat. Maar het gevolg daarvan was wel, dat ik er ook nog totaal niet mee bezig was.

Tot dat ik vorig jaar toch een beetje de druk begon te voelen om tenminste mijn theoretisch rijbewijs te halen. Dus ik raapte mijn goede wil bijeen en leende een handboek van een vriend en besloot om er werk van te maken. Jammer genoeg heeft dat plan niet lang stand gehouden... Ik kan nu van alles zeggen zoals dat ik het heel druk had vorige zomer en dat is waar, maar als ik het had gewild, dan had ik het kunnen doen. Maar dat is het nu juist: ik wil het niet.

WAAROM WIL IK HET NIET?

De waarheid is gewoon dat ik het een heel eng idee vindt om zelf achter het stuur van een auto te kruipen. Een auto voelt té groot, té snel, té oncontroleerbaar en vooral het verkeer té onvoorspelbaar om mezelf in die positie te zetten. Ik ben niet zo snel bang in het leven. Ik ben ook niet bang als ik in de auto zit terwijl iemand anders rijdt. Maar ik vertrouw mezelf niet dat ik zekere afstanden goed kan inschatten of dat ik in een crisissituatie een onverwachte beweging zou maken (uit goede bedoelingen weliswaar), maar daardoor anderen in gevaar zou brengen.

Een ander element dat bijdraagt aan mijn gebrek aan drang om te autorijden is omdat ik er geen nood aan heb. Voorlopig geraak ik overal waar ik moet zijn met mijn geliefde fiets of met het openbaar vervoer of als dat niet gaat kunnen mijn ouders mij vaak wel brengen. Mocht het moeilijker voor mij zijn om overal te geraken, dan zou ik vermoedelijk wel sneller willen leren autorijden, maar voorlopig is het dus niet echt essentieel voor mij.

EN NU DAN?

Maar nu heb ik dus besloten om mijn theoretisch rijbewijs te halen voor het einde van de zomer. Stiekem gebruik ik deze blogpost ook een beetje als een stok achter de deur voor het geval ik weer koudwatervrees krijg. Uiteindelijk begint het echte werk pas wanneer ik achter het stuur moet kruipen, dus ik vind het ondertussen wel tijd.

Kan jij autorijden? Hoe oud was jij toen jij je rijbewijs haalde?

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

​

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

​

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

​

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

​

- Toon Hermans

bottom of page