top of page
  • Laurine

5x Waarom brieven schrijven zo leuk is


Brieven schrijven, tegenwoordig wordt het aanzien als iets old school en misschien is dat ook wel een beetje zo, maar toch hebben brieven hun charme. Ik schrijf nog regelmatig brieven naar mijn Australische vriendin Zoe, daar wissel ik al bijna 10 jaar (!) brieven mee uit en nee e-mails zijn niet hetzelfde. Sinds een tijdje schrijf ik ook met Marthe van Marthistique en ook dat is altijd plezier in een pakketje! Verder wissel ik af en toe ook brieven met een vriendin Atalia, die ik maar weinig zie en op deze manier kan ik regelmatig contact met haar houden.

Nu klinkt het schrijven van al die brieven heel tijdrovend, maar er zijn een heleboel redenen die maken dat het zijn tijd waard is!

GOEDE MANIER OM CONTACT TE HOUDEN

Sommige vrienden zie je dagelijks of wekelijks, maar helaas zijn er ook een heleboel mensen die je om bepaalde redenen maar af en toe kan zien. Brieven zijn hier een super goede oplossing voor! Uiteraard kan je ook contact houden via sociale media, maar als je dat liever niet doet zijn brieven een goed alternatief.

NIEUWE DIMENSIE VRIENDSCHAP

Ik weet zelf ook niet goed hoe het komt, maar om een of andere reden praat je in een brief over totaal andere dingen dan dat je face to face zou doen. Hierdoor is het ook leuk om te schrijven met mensen die je wél regelmatig ziet, want je hoeft je geen zorgen te maken dat je uitgepraat raakt.

CREATIEF ZIJN

Je kan natuurlijk gewoon de brief in een envelop steken en voilà klaar, maar als je een beetje op Marthe of mezelf lijkt, probeer je toch om het geheel wat leuker te maken. Doodles, kleurtjes, washi-tape en mooi briefpapier maken van elke brief een feest!

POST KRIJGEN IS LEUK

Zeker nu (leuke) post krijgen zeldzamer is geworden, is het extra bijzonder als er een brief voor je op de deurmat ligt. Net omdat het meer tijd vraagt om het te maken en op de post te doen dan een simpel smsje is het des te waardevol.

EIGEN GEDACHTEN OP EEN RIJTJE ZETTEN

Een ander voordeel van brieven schrijven is dat je ook voor jezelf even je gedachten op een rijtje kan zetten. Ik denk dat ik brieven schrijven daarom zo ontspannend vind. Je vindt even rust en tijd voor jezelf. Het schept vaak duidelijkheid in je hoofd door je woorden op papier te zien.

Een heleboel redenen om brieven te blijven schrijven, dus neem pen en papier en stuur iemand een kort briefje en maak zijn/haar dag helemaal goed! :)

Schrijf jij nog weleens brieven?

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

- Toon Hermans

bottom of page