top of page
  • Laurine

Wat ga ik studeren?


Het leek altijd heel ver weg, maar morgen is het dan echt zo ver: ik start aan de universiteit! Ik heb er lang naartoe gewerkt en vooral genoten van een heerlijk lange vakantie, maar nu is het tijd om aan mijn nieuwe studie te beginnen. Vandaag kijk ik vooruit naar het komende academiejaar. Wat ga ik studeren en hoe heb ik mijn keuze gemaakt?

WAT GA IK STUDEREN?

Met veel enthousiasme kan ik jullie vertellen dat ik Toegepaste Taalkunde ga studeren. Voor degenen die de richting niet kennen of meelezen vanuit Nederland (hoi daar!) leg ik het even uit. Met deze studierichting word je opgeleid voor tot vertaler/tolk in drie gekozen talen. Ik koos voor Nederlands, Engels en Spaans. De studie richt zich vooral op de praktijk en dus het daadwerkelijke spreken en schrijven van de talen en niet het analyseren. Uiteraard krijg je ook de theorie en cultuur mee, maar het einddoel is om vloeiend te zijn in de drie talen. Na mijn opleiding van drie jaar kan ik verder studeren voor tolk, vertaler, meertalige communicatie of journalistiek. Maar daar denk ik nog niet te veel over na, want dat is nog ver van mijn bed!

HOE HEB IK MIJN KEUZE GEMAAKT?

In het middelbaar studeerde ik Moderne Talen - Wetenschappen. Hierdoor heb ik een brede kennis en kon ik vele kanten uit. Toch was de keuze niet zo moeilijk voor mij. Wetenschappen vond ik altijd erg boeiend, maar ik wist al snel dat ik mezelf niet in die sector zag werken. Daarnaast heb ik altijd met veel liefde talen gedaan. Het is kennis dat op eender moment in je leven van pas kan komen. Bovendien is schrijven echt mijn passie en aangezien er in België geen opleiding voor bestaat, is dit een logische keuze.

Vervolgens moest ik kiezen welke talen ik wilde bestuderen. Engels stond meteen vast, aangezien ik altijd veel liefde voor deze taal heb gekoesterd en Spaans omdat ik het een prachtige taal vind en ik het heel leuk vind om nieuwe dingen te leren! Bovendien zijn het beide echte wereldtalen en dus zeer nuttig in mijn verdere leven.

EN NU?

Nu ben ik stiekem een beetje nerveus voor morgen, maar ik heb er tegelijkertijd ook héél veel zin in! Een nieuwe levensfase gaat nu starten voor mij en ik ben er klaar voor. Nieuwe mensen leren kennen, nieuwe dingen leren, mooie herinneringen maken - laat het studentenleven maar beginnen!

Wat studeer jij of wat heb je gestudeerd?

20191219_090426_edited.jpg

Hey allemaal!

​

Ik ben Laurine (19), een vrolijke studente Toegepaste Taalkunde met een passie voor schrijven. Hier op mijn blog deel ik mijn weg naar het bereiken van mijn dromen en tussendoor deel ik tips en al het moois dat mijn pad kruist.

​

Veel leesplezier!

-xxx-

 OVER MIJ 

 INSTAGRAM 

 FRIENDLY

 REMINDER 

Geluk is geen kathedraal,

misschien een klein kapelletje.

Geen kermis luid en kolossaal,

misschien een carrouselletje.

​

Geluk is geen zomer van smetteloos blauw,

maar nu en dan een zonnetje.

Geluk dat is geen zeppelin,

't is hooguit een ballonnetje.

​

- Toon Hermans

bottom of page